Αποχαιρετιστήρια ομιλία στους μαθητές της ΣΤ΄ τάξης

ΟΜΙΛΙΑ ΜΕ ΤΗ ΛΗΞΗ ΤΟΥ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΕΤΟΥΣ

Με βαθιά συγκίνηση οι εκπαιδευτικοί του σχολείου μας αποχαιρετούμε τις μαθήτριες και τους μαθητές της Έκτης τάξης του σχολείου μας. Από τη μια πλευρά αισθανόμαστε χαρά διότι μετά από έξι συνεχή χρόνια βλέπουμε τις μικρές φατσούλες που ήρθαν γεμάτα αγωνία για το τι θα αντιμετωπίσουν στο δημοτικό σχολείο, να ολοκληρώνουν την πρώτη βαθμίδα της υποχρεωτικής εκπαίδευσης και να είναι πλέον έφηβοι. Έξι ολόκληρα χρόνια γεμάτα χαρές, αγωνία και κόπο. Κόποι δικοί σας, κόποι έξι ολόκληρων χρόνων με σκοπό να κατακτήσετε τη γνώση και να γίνεται υπεύθυνοι και άξιοι πολίτες στην κοινωνία. Γράψατε εκατοντάδες σελίδες τετραδίων, μελετήσατε ακόμη περισσότερες σελίδες βιβλίων. Προοδευτικά και μέσα από το μάθημα της γλώσσας κατακτήσατε το μηχανισμό της γραφής, της ανάγνωσης και της επαφής με αντιπροσωπευτικά αριστουργήματα της ελληνικής πεζογραφίας. Η ανάπτυξη της απλής και της σύνθετης- δημιουργικής γραφής ήταν πάντα το ζητούμενο. Στα μαθηματικά η εκμάθηση των τεσσάρων αριθμητικών πράξεων, των συνδυαστικών τους προβλημάτων είχε σα στόχο να οξύνει το νου και την κρίση. Σας ταλαιπώρησε όμως ο πίνακας της προπαίδειας αλλά όπως έλεγαν και οι αρχαίοι επανάληψη. Ήρθατε σε επαφή με τους κυριότερους σταθμούς της ιστορίας του ανθρώπινου γένους, της ελληνικής ιστορίας και της παγκόσμιας ιστορίας. Σκόπιμα βέβαια τα βιβλία και τα αναλυτικά προγράμματα δεν εστίαζαν την προσοχή στο πώς δημιουργήθηκε ο κόσμος και για ποιο λόγο η ανθρώπινη κοινωνία αλλάζει διαδοχικά. Μέσα από το μάθημα της μελέτης Περιβάλλοντο αρχικά, της ΚΠ και των Φυσικών ήρθατε σε μια πρώτη επαφή για το πώς λειτουργεί η κοινωνία και πώς συγκροτείται η ύλη και ο κόσμος. Στα θρησκευτικά μάθατε για την ορθόδοξη χριστιανική εκδοχή της πραγματικότητας. Μέσα από τα μαθήματα των εικαστικών και της γυμναστικής το σώμα και το πνεύμα αναπτύσσονται και το ζητούμενο είναι πάντοτε να μην αντιμετωπίζονται τα μαθήματα αυτά υποδεέστερα, δευτερεύοντα, χωρίς ουσία και περιεχόμενο. Γιατί τον πολιτισμό της Γιουροβίζιον, των αποβλακωτικών τηλεπαιχνιδιών της τηλεόρασης και των μαγαζιών του Μπουρναζίου που μας προβάλλουν και θέλουν να μας επιβάλλουν, μόνο με την δημιουργική επαφή και δράση στο χώρο του πολιτισμού και του αθλητισμού μπορούμε να τον αντιμετωπίσουμε.
Δεν θα ήμασταν όμως δίκαιοι αν λέγαμε ότι οι κόποι ήταν μόνο δικοί σας. Ήταν και των γονιών σας που δίνουν τον καλύτερο αυτό τους για να μην σας λείψει τίποτα, στο μέτρο του δυνατού πάντα αυτό. Με το να σας συντηρούν και να σας προσφέρουν τα απαραίτητα για να μπορείτε με υγεία και ασφάλεια να μεγαλώνετε και να προοδεύετε. Με το να χρηματοδοτούν τις σπουδές σας είτε πρόκειται για χρήματα για τετράδια, βιβλία, αθλητικές φόρμες, θεατρικές επισκέψεις, είτε πρόκειται για εξωσχολικές δραστηριότητες, όπως ξένη γλώσσα, μουσική, αθλητισμός και τόσα άλλα που δυστυχώς δεν προσφέρονται με επάρκεια και δωρεάν από το δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα. Είναι οι γονείς σας που καθημερινά κυνηγούν το μεροκάματο και κάνουν δυο και τρεις δουλειές για να τα βγάλουν πέρα. Για αυτό το λόγο σας προτρέπω να τους προσφέρεται συμβολικά ένα λουλούδι με την αποφοίτησή σας και με το χαρτζιλίκι σας να τους κάνετε ένα συμβολικό δώρο. Και να μην ξεχνάτε ότι ο καλύτερος τρόπος για να τους τιμήσετε είναι να μελετάτε και να επιδιώξετε να βελτιώσετε τις επιδόσεις σας στο γυμνάσιο. Δεν σας προτρέπω να αποστηθίζετε τα μαθήματα, ούτε να διαβάζετε μόνο για τις εξετάσεις και μέσα από σκονάκια. Αλλά να βάλετε καθημερινό πρόγραμμα το οποίο να τηρείτε αυστηρά. Όχι πολλές ώρες διάβασμα αλλά ποιοτικό διάβασμα, να κρατάτε σημειώσεις και να ρωτάτε τους καθηγητές σας στο Γυμνάσιο. Γιατί ο καλός ο μαθητής δεν είναι ο «παπαγάλος» αλλά αυτός που του δημιουργούνται ερωτήσεις για το μάθημα. Καλός δεν είναι αυτός που κυνηγάει το «είκοσι» στις εξετάσεις εις βάρος της παιδικότητάς του και της ψυχολογίας του, αλλά αυτός που καταφέρνει να πιάσει το είκοσι στην προσπάθεια και όχι μόνο στο βαθμό. Για αυτό λοιπόν ναι στο διάβασμα, ναι στο πολύ διάβασμα αλλά να καταλαβαίνουμε γιατί διαβάζουμε, και για ποιο σκοπό.
Αγαπητοί μαθητές μας
Εχθές ήταν η Παγκόσμια Ημέρα κατά της Παιδικής Εργασίας. Περίπου 218 εκατομμύρια παιδιά σ' όλο τον κόσμο εξαναγκάζονται σε εργασία, πάνω από 10 εκατομμύρια παιδιά που δουλεύουν είναι κάτω από 10 ετών. 22.000 παιδιά κάθε χρόνο χάνουν τη ζωή τους σε εργατικά ατυχήματα. 1,8 εκατομμύρια παιδιά πέφτουν θύματα σεξουαλικής εκμετάλλευσης. 80.000 παιδιά εργάζονται στη χώρα μας. Βεβαίως, πίσω από τους επίσημους αριθμούς κρύβονται τραγικότερα στοιχεία. Είναι γνωστό πως η παιδική εργασία είναι παράγωγο αυτού του βάρβαρου συστήματος που ζούμε κι όπως ακούτε κι εσείς από τα ΜΜΕ βρίσκεται σε κρίση. Πρέπει να παίρνετε υπόψη σας αυτήν την πραγματικότητα, μπορείτε να την κατανοήσετε, δεν είστε πλέον μικρά παιδιά, είστε 12 χρόνων. Στο Γυμνάσιο, στο Λύκειο και στο πανεπιστήμιο αργότερα και που εύχομαι όλοι να φθάσετε, μην υποτιμήσετε τον αγώνα για έναν καλύτερο κόσμο, δίχως εκμετάλλευση, αδικία και πολέμους. Έναν κόσμο ειρηνικό, δημιουργικό και με χαμόγελο.
Αγαπητοί μαθητές μας
Πρέπει να ξέρετε ότι γνωρίζουμε πλευρές της προσωπικότητάς σας που δεν μπορείτε να φανταστείτε. Οι δάσκαλοι κι αυτό είναι το δύσκολο του επαγγέλματός μας δεν ενδιαφέρονται μόνο για το τυπικό μάθημα, να μάθετε πέντε πράγματα και να τελειώνουμε. Ενδιαφερόμαστε εξίσου και τον καλό και για τον αδύνατο μαθητή. Και για αυτόν που έχει την οικονομική δυνατότητα να έρθει σε μια επίσκεψη του σχολείου και για αυτόν που δεν έρχεται γιατί ο πατέρας του είναι άνεργος. Γνωρίζουμε ότι η συνολική παρουσία ενός μαθητή στο σχολείο είναι αποτέλεσμα πολλών παραγόντων. Το μόνο που μπορούμε να σας πούμε αυτήν την ώρα είναι ότι δώσαμε τον καλύτερο εαυτό μας για να μπορέσετε να ξεπεράσετε τον εαυτό σας. Κι αυτό το διαπιστώνουμε από παλαιότερους μαθητές μας που μας συναντούν στο δρόμο και μας σφίγγουν το χέρι. Λοιπόν αυτή τη σχέση την οικοδομούμε καθημερινά. Δεν λέμε ότι όλα τα κάνουμε καλά, αλλά σε κάθε βήμα μας επιδιώκουμε μας εμπιστεύεστε.
Με αυτά τα λίγα λόγια θέλουμε όλοι εμείς οι δάσκαλοι του σχολείου μας να σας αποχαιρετήσουμε και να σας ευχηθούμε καλή σταδιοδρομία, κριτικό αλλά πολύ διάβασμα, υγεία, ευτυχία σε εσάς και στις οικογένειές σας.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Οργανικός και Λειτουργικός Αναλφαβητισμός: Εννοιολογικοί προσδιορισμοί

Ποιήματα του Ναζίμ Χικμέτ για παιδιά στα σχολικά εγχειρίδια. Ερμηνευτική και διδακτική προσέγγιση στο ποίημα της ΣΤ΄ τάξης "Οι Χτίστες". Nazim Hikmet's poems for children in school textbooks. Interpretative and didactic approach in the sixth grade poem by "Builders"